Kinderfysiotherapie
Het is voor kinderen mogelijk om fysiotherapie op school te volgen.
Bij sommige kinderen
verloopt de ontwikkeling langzamer of anders dan bij andere kinderen. De
oorzaak hiervan kan liggen in verschillende systemen van het lichaam.
Als een kind in de
sensomotorische ontwikkeling een achterstand of een aandoening heeft, is het
heel goed mogelijk dat het zich daardoor ook op andere gebieden minder goed
gaat ontwikkelen. Denk hierbij aan spelen, sport en contact met
leeftijdsgenoten in de groep.
Het is daarom van groot
belang vroegtijdig te starten met de juiste zorg, zodat het kind zich optimaal
kan ontwikkelen en weer ‘lekker in zijn vel’ komt te zitten.
Werkwijze
Binnen basisschool st.
Aegidius is wekelijks op donderdag kinderfysiotherapeut Nicole Strikker
aanwezig. Zij is werkzaam bij fysiotherapiepraktijk ’t Dijkhuis Borne.
Naar aanleiding van de
vraag van ouders kan zij, in overleg met de leerkracht, in gesprek gaan met uw
kind. Uiteraard bent u als ouder daarbij van harte welkom (op school of via
beeldbellen). Het is belangrijk dat de hulpvraag en de zorgen die ouders hebben
over hun kind zo goed mogelijk in kaart worden gebracht.
Daarna volgt een
observatie en een (lichamelijk en sensomotorisch) onderzoek.
De resultaten van het
onderzoek, gericht advies en/of
behandelplan worden met kind, ouders en leerkracht besproken.
Hoe verloopt een
behandeling
De nadruk ligt op het
plezier in bewegen. Van belang is dat de behandeling optimaal aansluit bij de
leeftijd van het kind en de daarbij behorende belevingswereld.
Tips en oefenadviezen
worden meegegeven voor thuis.
DTF (Directe
Toegankelijkheid Fysiotherapie)
Voor een behandeling
door een kinderfysiotherapeut is er geen verwijzing nodig van een arts of
specialist. Er zijn 18 behandelingen kinderfysiotherapie opgenomen in de basisverzekering van
het zorgstelsel.
Contact:
Nicole Strikker
nicole@fysiotherapiedijkhuis.nl
Tel: 047-2664989

Kinderfysiotherapie
bij schrijfmotoriek
Steeds meer kinderen op
de basis- en middelbare school hebben moeite met schrijven. Uit onderzoek
blijkt dat leren schrijven en de motorische vaardigheid daarvan van belang
zijn om in de ontwikkeling goed te leren lezen! Als het schrijven niet
soepel gaat , kan het kind teleurgesteld raken, wil het niet meer schrijven en
begint ook taallessen en verschillende taken die met schrijven te maken hebben,
niet meer leuk te vinden.
Wat doet een
kinderfysiotherapeut die gespecialiseerd is in schrijfmotoriek: heeft een kind
schrijfproblemen dan wordt eerst via observatie van het schrijven en van het
handschrift gekeken wat de oorzaak kan zijn. Ook wordt in kaart gebracht of er
nog andere (motorische) stoornissen zijn omdat schrijf- en andere motorische
problemen vaak gecombineerd voorkomen. In de therapie wordt uitgegaan van de
schrijfmethode van de school van het kind en is er overleg met de leerkracht.
Indien wenselijk wordt er gezorgd voor adviezen en aanpassingen t.a.v. het
schrijfmateriaal, de ondergrond, de liniatuur of de schrijf/zithouding. De
behandeling zal zoveel mogelijk aansluiten bij de belevingswereld van het kind
omdat door actieve betrokkenheid de motivatie wordt bevorderd. De oefeningen
worden kindvriendelijk, zo nodig speels met gevarieerde materialen en
afgewisseld met spelvormen aangeboden zodat het leerproces verbetert.