De zintuiglijke ontwikkeling (zien/kijken, horen/luisteren,
voelen, ruiken en proeven) krijgt vooral in de groepen 1 en 2 de nodige
aandacht. Ook in de hogere groepen blijft hier aandacht voor, maar daar is deze
meer gericht op de auditieve (horen/luisteren) en visuele (zien/kijken)
waarneming.
Het bewegingsonderwijs beoogt bij de kinderen:
een veelzijdige motorische vaardigheid te bevorderen.
plezier in bewegen te bevorderen en te behouden.
de natuurlijke bewegingsdrang te bevorderen.
sociaal gedrag in bewegingssituaties te bevorderen,
o.a. door het aanbieden van judolessen.
Voor groep 1 en 2 staat bewegingsonderwijs dagelijks
op het programma. Dat kan in het klaslokaal, speelzaal of buiten zijn.
De groepen 3 t/m 8 gaan wekelijks met de bus naar de
sporthal ’t Wooldrik te Borne.
Groep 5/6/7/8 en ook groep 3/4 krijgen hier les van
een vakleerkracht.
De vakleerkracht werkt met een vakwerkplan waarin
verschillende leerlijnen, bewegingsthema’s en een verscheidenheid aan sporten
aan bod komen. Tevens nemen thema’s als samenwerking, zelfstandigheid en de
sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen een plek in tijdens de
lessen.
Vanaf vorig schooljaar zijn we gestart met Swim2Play.
Swim2play is het vernieuwende en betekenisvolle schoolzwemmen, gericht op de
toekomst. Swim2Play is nieuw, anders, leuker en effectiever dan schoolzwemmen
ooit is geweest. Alles binnen Swim2Play draait om het ‘doen’.
Alle kinderen van de basisschool worden tijdens deze “natte
gymles” in aanraking gebracht met water, om hun zwemvaardigheden te
onderhouden. Als een kind in het water valt moet het zich kunnen redden. Als
een kind met een groepje vrienden naar het zwembad gaat om te spelen moet het
veilig mee kunnen spelen en meedoen met de rest.
Bij Swim2play gaat het niet om techniek maar om het veilig
kunnen meedoen. Techniek wordt alleen gebruikt als ondersteuning. Swim2play
leren kinderen spelenderwijs de volgende vaardigheden aan:
Slootvaardig: Kinderen leren spelenderwijs om
ongecontroleerd in het water te vallen,
zichzelf te oriënteren en terug te brengen naar de kant.
Zwembadvaardig: Leer datgene dat je gaat gebruiken als
je in een zwembad komt; Spelenderwijs
onder een mat uit te komen, leren om van de bodem voorwerpen op te duiken en
sportspelen.
Meer-vaardig: Kinderen worden geïntroduceerd in de
watersportwereld. Voorbeelden hiervan
zijn; waterpolo, snorkelen en leren duiken.
Alle basisschoolkinderen van groep 3 t/m groep 8
krijgen gedurende het schooljaar een aaneengesloten blok van 5 lessen
aangeboden op zijn of haar eigen niveau. Dit houdt in dat uw kind een aantal
weken aaneengesloten naar het zwembad gaat. De school zal u informeren of het rooster
bewegingsonderwijs, zodat u weet welke kleding uw kind nodig heeft. Er zal een
kijkles worden georganiseerd waarbij de ouders van harte welkom zijn.Ook hiervoor is vervoer per bus geregeld.